Visie 



Algemeen
De
Van Asch van Wijckschool is een Christelijke ontmoetingsschool waar onze
kinderen leren in een veilige en uitdagende leeromgeving. Wij verzorgen
onderwijs dat past bij de veelzijdigheid van kinderen. Onze school is een plek
waar wij met elkaar en van elkaar leren. Onder leren verstaan we: het vergroten van kennis en
vaardigheden, het ontplooien van talenten, het
bevorderen van de zelfstandigheid en het ontwikkelen en toepassen van sociale
vaardigheden.
Op de Van Asch van Wijckschool krijgen de kinderen
een goede, stevige en brede basis mee om met vertrouwen een
volgende stap te zetten in de maatschappij.
De
Van Asch van Wijckschool biedt uitdagend en passend onderwijs. Vaardigheden
zoals: goed kunnen communiceren,
samenwerken, probleemoplossend vermogen hebben, kritisch denken en kunnen
reflecteren zijn geïntegreerd in ons onderwijs.
Onze kernwaarden zijn verbinding, veiligheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Deze vier woorden vormen onze basis in ons dagelijks handelen. Vanuit deze kernwaarden hebben we ook onze schoolregels geschreven. Ook deze zijn zichtbaar in de school en laten we doorleven in ons handelen.
Levensbeschouwelijke visie
De Van Asch van Wijckschool is een open
christelijke ontmoetingsschool. Dit komt tot uiting in betrokkenheid, respect
en zorgzaamheid naar onszelf en de ander. Wij gebruiken de Bijbel als bron van
inspiratie en als culturele achtergrond tijdens vieringen. De christelijke
vieringen staan bij ons centraal. Op onze school is iedereen welkom. Wij staan
open voor en schenken aandacht aan andere achtergronden, culturen en religies.
Daarnaast verwachten wij dat iedereen die aan onze school verbonden is de
christelijke identiteit respecteert en vanuit dit respect handelt.
Pedagogische en
onderwijskundige visie
Op de
Van Asch van Wijckschool stellen wij de drie basisbehoeften van een kind
centraal: relatie, competentie en
autonomie.
Relatie
Kinderen
hebben behoefte aan een veilige en vertrouwelijke leeromgeving,
waarin zij zich geaccepteerd weten. Dit begint bij zelfacceptatie. De ervaring
dat anderen je waarderen zoals je bent is daarnaast de basis voor een goede
relatie met jezelf en de ander. Op De Van Asch van Wijckschool creëren we een
leeromgeving waarin kinderen een beroep leren en durven doen op anderen en het
vanzelfsprekend vinden om anderen te helpen.
Competentie
Competent
voelen en zijn heeft te maken met het vertrouwen
en plezier ervaren in eigen kunnen. Bij De Van Asch van Wijckschool zetten de kinderen hun van nature
nieuwsgierige houding in om te ontdekken, te leren en te
creëren. Onze rijke speel- en leeromgeving
stimuleert de kinderen hierin.
Autonomie
Zelf doen, zelf ontdekken en zelf problemen oplossen worden bij ons gestimuleerd.
Wanneer kinderen autonoom worden opgevoed, ontwikkelen zij zelfstandigheid. Autonoom zijn vraagt om het leren nemen van verantwoordelijkheid. De methodes ‘De
Vreedzame School’ en ‘Coöperatief Leren’
stimuleren kinderen verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en de ander,
zodat zij zelfstandige en verantwoorde personen worden die zich bewust zijn van
hun eigen en andermans leerproces.
Binnen
deze drie basisbehoeften zijn onze kernwaarden terug te vinden: verbinding, veiligheid, vertrouwen en
verantwoordelijkheid.
Verbinding
Wij
zoeken telkens naar de verbinding tussen de leerstof, de doelen en de
belevingswereld van de kinderen. Samen met de kinderen zorgen onze
leerkrachten voor een veilige sfeer waarbinnen overlegd wordt over het
ontwikkelproces.
De verbinding tussen kinderen,
ouders en leerkrachten is een belangrijke waarde voor ons. Ook de verbinding met onze partners, die ons
onderwijs versterken, vinden wij van grote belang.
Veiligheid
Je veilig voelen en mogen zijn wie je bent,
zijn belangrijke aspecten om jezelf te ontwikkelen. Wij willen dat kinderen, leerkrachten en ouders zich gezien, gehoord
en geaccepteerd voelen en dat ze ervaren dat ze erbij horen. Onze school is een
veilige plek waar kinderen leeftijdsgenoten
ontmoeten en een plek waar zij kennismaken met
verschillen in normen, waarden en omgangsvormen in onze samenleving. Onze kinderen krijgen de ruimte om te
mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken. Belangrijk hierbij is
dat iedereen rekening met elkaar houdt, elkaar respecteert en zich kwetsbaar opstelt.
Vertrouwen
Ouders
vertrouwen hun kinderen aan onze zorg toe.
Als
ouders en school werken wij in wederzijds
vertrouwen aan de ontwikkeling van de kinderen. Dit is de basisvoorwaarde
voor goede samenwerking.
Door
vertrouwen uit te spreken en uit te stralen naar de kinderen en elkaar, groeit
het zelfvertrouwen.
Verantwoordelijkheid
Wij
stimuleren kinderen verantwoordelijkheid
te dragen voor zichzelf en de ander, zodat ze zelfstandige en verantwoorde
personen worden die zich bewust zijn van hun eigen leerproces: ze voelen en
tonen eigenaarschap. Als leerkrachten, ouders en kinderen nemen en delen wij de
verantwoordelijkheid.
Burgerschap
De
Van Asch van Wijckschool is een school waar elk kind mag zijn, ongeacht zijn
achtergrond, religie en overtuiging. Dit is altijd vanuit respect en verdraagzaamheid. Wij
bereiden kinderen met ons onderwijs voor op de taken en rollen die ze nu
en in de toekomst in de maatschappij gaan vervullen. Democratie, participatie en identiteit zijn hierin de pijlers.
Democratie
Wij
leren kinderen conflicten op te lossen middels een vreedzame wijze. Onze
kinderen gedragen zich vanuit respect voor anderen en algemeen aanvaarde
waarden en normen in Nederland. Zij ondernemen actie om in de eigen gemeenschap
mensen- en kinderrechten op het gebied van vrijheid, veiligheid, gelijkheid en
respect te realiseren.
Participatie
Onze
kinderen werken samen aan een sociaal en ruimtelijk stimulerende en aangename
leef-, speel- en leeromgeving.
Identiteit
Onze
kinderen voelen zich medeverantwoordelijk voor het recht op eigen ontplooiing
en die van anderen. Zij kunnen een serieuze en respectvolle dialoog met anderen
aangaan.
Met
ons onderwijs stimuleren wij de bovengenoemde pijlers.
Een ambitieus onderwijsteam
Het
onderwijsteam van De Van Asch van Wijckschool wordt gevormd door enthousiaste
en professionele mensen. Zij doen er alles aan om een omgeving te creëren,
waarin ouders en kinderen zich vertrouwd voelen en zichzelf kunnen zijn.
Ons onderwijsteam is ambitieus, respectvol en deskundig.
Ons
onderwijsteam stelt hoge eisen aan
zichzelf en aan onze kinderen. Wij dragen een gezamenlijke visie uit. Wij zijn
laagdrempelig en toegankelijk. Dit kenmerkt zich door een open (luister)houding
en een goede communicatie. Wij streven er naar het beste uit de kinderen te halen en
stellen daarbij passende doelen. Wij
blijven zoeken naar manieren om aan te sluiten bij de behoeftes van onze
kinderen. Wij betrekken onze kinderen bij hun ontwikkeling en vinden
eigenaarschap hierin belangrijk. Wij denken in
mogelijkheden en streven naar een growth-mindset. Wij zijn duidelijke en consequent, staan boven de groep, vanuit
een gelijkwaardige benadering. Wij
staan open om van elkaar te leren.
Betrokken ouders
Wij gaan uit van
de gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en
leerkrachten voor de ontwikkeling van onze kinderen; ieder vanuit zijn mogelijkheden, vaardigheden en
deskundigheid. Als school zijn wij eindverantwoordelijk voor het bieden van
goed passend onderwijs volgens onze visie. Ouders worden bij De Van Asch van
Wijckschool betrokken bij de ontwikkeling van hun kind(-eren) en werkwijze bij
ons op school. Met de activiteiten die wij
voor ouders organiseren en die ouders zelf organiseren, beogen we een
wisselwerking tussen thuis en school, gericht op het welzijn van de kinderen en
een verbetering van hun kansen.
Onze ouders zijn betrokken bij de ontwikkeling
van hun kind en ons onderwijs.
Nieuwsgierige en bewuste
leerlingen
Onze
kinderen zijn betrokken bij ons onderwijs doordat het aansluit bij hun
belevingswereld. Wij bieden betekenisvolle thema’s aan. De ruimtes zijn betekenisvol ingericht. Onze
kinderen gaan enthousiast aan het werk door middel van de materialen en
methodes waarmee zij werken.
Zij zijn zich bewust van en hebben inzicht in hun eigen gedrag,
hun mogelijkheden hun talenten. Onze kinderen leren waar zij wel en niet goed
in zijn. Relativeringsvermogen is hierin van belang. Zij leren zelf keuzes maken. Onze kinderen geven zelf aan waar
zij hulp bij nodig hebben en wat zij nodig hebben om verder te komen.
Onze leerlingen zijn betrokken,
zelfbewust en nieuwsgierig.
Kortom. De Van
Asch van Wijckschool, een school waar jij mag zijn!